Hoe vaak irriteren we ons aan eindgebruikers: ze kijken niet goed, zijn te lui om de handleiding te lezen of ze zijn simpelweg te dom. Vanuit ons perspectief als ontwerper of eigenaar moét het gewoon werken. Dat is de reactie van de alwetende, die het product, het proces of de dienst zelf helemaal kent en voor wie het onderwerp belangrijk is.
Gebruikers (zowel interne als externe klanten) zitten er totaal anders in. Voor hen is het onderwerp meestal helemaal niet zo belangrijk, ze hebben andere doelen en deadlines. Daarnaast hebben ze al jouw voorkennis niet. Met hun beste inzicht gebruiken ze wat jij ze aanbiedt.
Bij concepttesten zie je letterlijk gebeuren dat gebruikers fouten maken. Gelukkig ben je dan op tijd om het ontwerp te verbeteren. Want daar ligt het aan. Je ontwerp is niet intuïtief, te ingewikkeld of het sluit niet aan bij verwachtingen of kennisniveau.
Natuurlijk kun je blijven vinden dat gebruikers beter hun best moeten doen. Kijk liever nog eens goed naar het ontwerp!
PS De uitspraak in het plaatje is vrij naar Dan Norman. Hij schreef het in zijn klassieker ‘The design of everyday things’.