Zorg voor een intuïtieve werking van een product, dienst of proces, waarbij gebruikers zich thuis voelen. Dat geeft hun het gevoel van controle. Sluit aan bij verwachtingen en kennis, zodat zij nieuwe stapjes daarbinnen makkelijk en logisch kunnen zetten.
Je kunt gebruikers niet zomaar van alles voorzetten. Ontwerper Raymond Loewy introduceerde het MAYA-principe: Most Advanced, Yet Acceptable (zo geavanceerd mogelijk, maar toch acceptabel). Volgens het principe moet er voor de gebruiker balans zijn tussen herkenning van het bestaande en het onbekende van het innovatieve. Laat je item direct logisch aanvoelen, alsof de gebruiker het al eerder heeft gezien en het direct wil proberen.
Voorbeelden:
1. Maak bij routestickers in gebouwen voor de 1,5 meterregel gebruik van bekende signaalkleuren en vormen. De nieuwe routing is vooral bij drukte al lastig en stressvol genoeg.
2. Maak bij een product of website de meest logische knop groter of afwijkend van kleur.
Intuïtief maken is een van de tien principes voor vereenvoudiging die ik in mijn boek Waardevolle Eenvoud behandel.