We weten het allemaal. Beelden zeggen meer dan woorden! Om iets goed te omschrijven is vaak veel taal nodig. Het vraagt vervolgens van de lezer het vermogen om abstracte woorden in het hoofd om te zetten naar het gewenste beeld. Daarbij zal iedere lezer ook nog eens een andere verbeelding maken. Het inzetten van heldere foto’s, illustraties, iconen of video’s kan al die stappen overslaan en het door de afzender gewenste beeld overbrengen.
Gebruikers krijgen door goede beelden veel sneller grip op een situatie. Dat biedt hen een gevoel van comfort bij de taak of uitdaging die gedaan moet worden. Ze zullen dan ook minder snel geïrriteerd raken of zelfs afhaken.
Andere voordelen van verbeelden zijn de goede ontsluiting van informatie voor mensen uit verschillende taalgebieden en de toegankelijkheid voor grote groepen laaggeletterden. Voorbeelden: plaatjes als veiligheidsinstructies in een vliegtuig, instructiefilms op YouTube en iconen voor de baktijd en temperatuur op diepvriespizza’s.
Verbeelden is een van de tien principes voor vereenvoudiging die ik in mijn boek Waardevolle Eenvoud behandel.
Deze blog verscheen eerder op Linkedin.