Beoordeel alle onderdelen van je product, dienst of proces op hun bijdrage aan het doel van de eindgebruiker. Vraag je voortdurend af wat deze eigenlijk wil bereiken. Verwijder alles wat daarvoor niet nodig is, net zo lang tot de essentie overblijft. Werkelijk alles van het item bekijk je: onderdelen, vormen, kleuren, materialen, inhoud, alternatieven, processtappen, uitzonderingen, (wacht)tijd, activiteiten, et cetera.
Vaak is het begin van een product wel goed, maar in de loop van de tijd komt er steeds meer bij. We maken uitzonderingen mogelijk, we willen iedere mogelijke klant helpen, we willen alle mogelijke types verkopen en ga zo maar door. Door veel toe te voegen lijk je behulpzaam, maar creëer je chaos en verlies je eindgebruikers.
Voorbeelden: een drukke homepage van een bankenwebsite vergaand vereenvoudigen, een productportfolio drastisch beperken of het aantal knoppen op apparaten reduceren, zodat deze met slechts één knop te bedienen zijn.
Dit is een van de tien principes voor vereenvoudiging die ik in mijn boek Waardevolle Eenvoud behandel.
Deze blog verscheen eerder op Linkedin.